Katonai célúvá minősítették a Déli Körvasutat
A kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra hivatkozva próbálja kicselezni a civileket: egy friss kormányrendelet katonai célúvá minősítette a Déli Körvasút beruházást - írja az Átlátszó.
Újbuda Önkormányzata, a Védegylet, az LMP, illetve az érintett lakosokból álló egyesület, a POPÉK korábban bírósági eljárás során sikeresen támadta meg a gigaberuházás környezetvédelmi engedélyét – emiatt a projekt jelenleg is áll. Azonban a kormány nem adta fel és egy új környezeti hatásvizsgálati eljárásban katonai célúvá nyilvánította a projektet. Ennek következtében veszélybe kerül a civilek és az önkormányzat által kiharcolt azonnali jogvédelem, sőt, az érintettek az ügyfél státuszukat is elveszíthetik az ügyben. Feltehetően azért minősítették katonai célúvá, mert így próbálhatja meg a kormány kikerülni a bírósági döntést, a környezetvédelmi szabályokat, az önkormányzatot, és a civileket.
Nemrég derült ki az is, hogy a kormányhivatal közmeghallgatást sem tart a vágánybővítés ügyében, ezért az LMP és a civilek alternatív közmeghallgatást szerveztek.
Újbuda polgármestere szerint a kormány most nyíltan elismerte, hogy törvényes úton nem hagyhatja figyelmen kívül a környezet védelmét, ezért a kerületiek érdekeit semmibe véve, egy kifejezetten erre az ügyre megfogalmazott rendelettel erőltetheti rá Újbudára a fakivágást és a vasútbővítést.
Dr. László Imre ezt írja közösségi oldalán:
Mi továbbra is a szakszerű, megfelelően előkészített és a helyi társadalom szempontjait is figyelembe vevő megoldást támogatjuk. Továbbra is úgy gondoljuk, hogy a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani. Számunkra fontos a környezet védelme, mi szeretnénk megmenteni azt a közel 1000 fát, amelyet a beruházás érdekében halálra ítéltek.
Orosz Anna, Újbuda országgyűlési képviselője is reagált a döntésre:
Ahelyett, hogy a kormány partnerként kezelné a civileket és a Hamzsabégi sétány környékén élőket, komolyan venné az alternatív javaslataikat, elfogadható környezetvédelmi hatásvizsgálatokat állítanának össze és méltányos módon kompenzálnák a helyieket, erőt demonstrálnak. Azt mutatják, bármit megengedhetnek maguknak. Katonai célúvá minősítik a beruházást, amellyel gyakorlatilag minden még létező (már nincs sok ilyen) akadály, szabályozás elhárul az útjukból.
Az LMP kerületi képviselője, Kreitler-Sas Máté is megszólalt az ügyben:
Teljesen nyilvánvaló, hogy azért minősítették katonai célú beruházássá a Déli Körvasutat, hogy kibújhassanak a környezetvédelmi jogszabályok alól. Sajnos ez nem példa nélküli, hisz a kormány nemrég a szennyező cégeknek tette lehetővé, hogy egy szerződés megkötésével elkerülhessék a büntetést. Ezek a döntések nyilvánvaló támadások az élhető környezetünk ellen! Ráadásul a katonai indoklás esetében nem csak a lóláb lóg ki, hanem maga a ló is, hiszen 2019-ben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Karának adjunktusa készített egy vizsgálatot, amiben katonai biztonsági szempontból vizsgálta a magyarországi vasúthálózatot. Ebben arra a megállapításra jutott, hogy katonai szempontból nem a vágánybővítés a megoldás, hanem az alternatív vasúti dunai átkelés megteremtése.
A kormánydöntésről a POPÉK Egyesület is részletesen beszámolt a honlapján.
A csütörtök esti RTL Híradó is foglalkozott az üggyel: