Elkaszálták a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét
A Fővárosi Törvényszék hatályon kívül helyezte a Mészáros Lőrinc érdekeltségei által vitt vasúti óriásprojekt, a Déli Körvasút egyik fontos szakaszának környezetvédelmi engedélyét - jelentette a XI. kerület LMP-s képviselője, Kreitler-Sas Máté.
A projektre a környezetvédelmi engedélyt a fővárosi kormányhivatal adta ki, de a POPÉK Egyesület és a Védegylet megtámadták bíróságon, ugyanis furcsállották, hogy egy ekkora projekt, ami zöld területeken is keresztülvezet és kb. 1000 darab fát is ki kellene vágni miatta, simán megkapta az engedélyt. A bíróság ma a jogerős ítéletében visszavonta a környezetvédelmi engedélyt. A rövid indoklás szerint az alábbiak miatt:
- nem vizsgálták meg a beruházás lehetséges alternatíváit
- ez a terület mocsaras jellegű, a talajvíz kapcsán nem volt elégséges vizsgálat, ekkora projekt mellett pedig szükség van rá,
- a zajterhelés a zajvédőfal megépítése után is a határérték felett lehet,
- madárvédelmi szempontból is problémás lehet a beruházás, ezt sem vizsgálták kellő mértékben.
Korábban már több cikkben is beszámoltunk a vágánybővítést érintő konfliktusról, erről ITT, illetve ITT, valamint IDE kattintva lehet bővebbet megtudni.
A környezetvédelmi engedély hatályon kívül helyezése után nem sokkal reagáltak az illetékesek a Déli Körvasút oldalán:
Egy civilszervezet, illetve egy magánszemély pert indított a Pest Megyei Kormányhivatal ellen abból a célból, hogy semmisítsék meg a Déli Körvasút fejlesztésének környezetvédelmi engedélyét. A bíróság ítéletében a felpereseknek adott igazat, a környezetvédelmi engedélyezési eljárást a hatóságnak újból le kell folytatnia.
A NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ, mint a beruházói konzorcium tagjai a bíróság döntésének eleget téve minden tekintetben közreműködnek az újrainduló eljárásban. Biztosak vagyunk benne, hogy a megismételt eljárásban sikerül bizonyítani, hogy a fejlesztés haszna környezet- és klímavédelmi szempontból összességében lényegesen nagyobb, mint amennyi a negatív hatása, hisz a vasúti közlekedésből származó környezeti terhelés mérséklésére és kompenzálására megfelelő intézkedések történnek, akár az építkezés idejét, akár a beruházás végleges elkészültét követő időszakot tekintjük.
Az eredeti környezeti hatásvizsgálati eljárás a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően még a tervezés korábbi fázisában történt, most azonban már a kiviteli tervek készülnek, a közbeszerzési eljárás nyomán hatályos a kivitelezői szerződés is, így lényegesen pontosabb adatok szolgáltathatók mind a kivitelezés konkrét módjáról, mind a majdani, bővített kapacitású vasúti szakaszról, a korábbinál is egyértelműbben tisztázhatóak a környezetterhelési szempontból lényeges kérdések.